(Niet heel) Oilsjt viert carnaval

Ik verdenk Marc Reynebeau van veel, maar niet dat hij een fervent carnavalsvierder zou zijn.

Niet dat Reynebeau niet welkom is op het jaarlijkse bacchanaal in de Aalsterse straten. De Keizerlijke Stede is gastvrij en goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Maar de Standaard-redacteur bewijst in alles wat hij schrijft over de politieke situatie in Aalst dat hij de stad niet kent en carnaval al evenmin.

“Nieuw-Vlaams Aalst ziet nieuwkomers dus per definitie als oplichters die eerst hun onschuld moeten bewijzen vooraleer ze de carnavalsmuts mogen opzetten.”

Hoe zit het eigenlijk met die nieuwkomers en het Aalsters volksfeest bij uitstek?

Wie, in tegenstelling tot Reynebeau, eens naar ons carnaval komt en volhoudt tot de cameraploegen samen met het daglicht verdwenen zijn, zal keer op keer een soortgelijk tafereel zien. Op een bepaald moment, als de nacht nog jong is, zal een groepje “allochtone” jongeren zich in het feestgevoel wagen. Ze zullen zeer onwennig om zich heen kijken. Ze worden vrolijk aangesproken door beschonken feestvierders, maar ze reageren niet. Ze zijn niet verkleed en blijven niet lang. Pas dagen later keren ze terug, als de straten geruimd zijn en de normaliteit min of meer is weergekeerd.

Elke regel heeft zijn uitzonderingen, maar in het algemeen kan je zeggen dat Aalst Carnaval een ontzettend blank en autochtoon feestje is. Carnaval wordt gevierd door blanke Aalstenaars uit de lagere en de middenklasse. De kwezels gaan skiën en de allochtonen blijven thuis.

Dat is een probleem. Aalst is meer dan carnaval, maar een groot deel van de Aalsterse identiteit blijft wel verbonden met dit volksfeest. Het is niet zo dat integratie pas geslaagd is wanneer men in vrouwenkleren wakker wordt op de Grote Markt. Maar een bevolkingsgroep die totaal geen voeling heeft met dit lokaal belangrijke gebeuren kan niet volledig ingeburgerd zijn. Niet alleen de feestvierders zijn in hoofdzaak blank: ook de toeschouwers die gewoon naar de stoet komen kijken zijn dat in hoofdzaak. Van uit heel Vlaanderen komen jaarlijks mensen kijken, maar een belangrijke groep Aalsterse inwoners komt zijn deur niet uit.

De sociologische realiteit in Aalst is veranderd: er zijn meer gekleurde mensen bijgekomen. In de toekomst moeten die mensen veel meer bij carnaval betrokken worden. Want natuurlijk duurt carnaval veel langer dan drie dagen. Het feest wordt maandenlang voorbereid, met een eetfestijn hier, een taartenslag daar en wekenlang zwoegen aan kostuum en wagen. Carnaval blijft een belangrijke sokkel van het lokale verenigingsleven.

Door naar het carnaval te verwijzen, raakt Reynebeau onbedoeld aan de kern van het samenlevingsprobleem in Aalst. Want nooit is een minderheid zo duidelijk (on)zichtbaar, zo geminoriseerd als net de allochtone minderheid in Aalst tijdens ons droi zotte daugen.

Het lokale bestuur moet meer investeren in integratie. Er moeten meer en betere taallessen komen, en ook in het algemeen moet de Aalsterse politiek meer de stap zetten naar de nieuwkomers en hen actief proberen betrekken bij het lokale leven. Het ideaal is, zoals de nieuwe burgemeester D’Haese (N-VA) zeer terecht zegt, dat we meer allochtonen bij carnavalsgroepen krijgen.

De klemtoon van het nieuwe beleid ligt bij integratie, niet bij de Vlaamse Leeuwtjes waar Reynebeau veel te gretig op inhakt. En dat verdient veel beter dan de hoon van een journalist die ons geen lessen in carnaval te geven heeft.

Kom eens naar Aalst op zondag 10 februari. U zal zien dat de weg nog lang is.

4 thoughts on “(Niet heel) Oilsjt viert carnaval

  1. Marijke schreef:

    Als ik deze kenmerken op mijzelf toepas, ben ik dus een niet-geïntegreerde allochtoon. Maar gelukkig geen kwezel… ;,)

    • michaeldevoldere schreef:

      Zelfs nog nooit gaan kijken? Iedereen die ooit al heeft meegelopen in de stoet (en niet ál te betoeterd was) weet dat zelfs het publiek teleurstellend uniform blank is. Dat strookt niet met de stad die Aalst vandaag geworden is, en ik maak mij daar zorgen om. Ik wil meer allochtonen tijdens carnaval, maar natuurlijk moet jij ook gewoon meedoen 😉

      • Marijke schreef:

        dag Michael,
        tot mijn 28ste heb ik Carnaval altijd op afstand meegemaakt, want wij gingen in die periode altijd naar zee, onder andere om het niet mee te hoeven maken. Eerlijk gezegd was ik echt bang voor rondlopende Carnavalisten en vond ze opdringerig en vrij weerzinwekkend. Eigenlijk was het door toedoen van mijn schoonmoeder, een rasechte Westvlaamse, dat ik enkele malen naar de stoet gekeken heb, maar het is nooit goed gekomen.
        Momenteel woon ik in het centrum van de stad, en tijdens Carnaval zijn daar de materiële, onvermijdelijke implicaties van Carnaval ons deel (lees: overmatige geluidsoverlast, braaksel, urine en dergelijke meer). Al weet ik ook wel dat niet iedereen Carnaval zó viert, maar helaas veel mensen wèl. Je zal dus begrijpen dat wij ons ook dan zo ver mogelijk van Aalst houden, net zoals de mensen waarover je het in je artikel hebt.
        Ik hoop dat ik nu niet te belerend overkomt, maar integratie kan je niet afdwingen. Het moet een spontaan proces zijn, dat je eventueel wel kan bespoedigen en waarin je mensen kan begeleiden.
        Moslims bijvoorbeeld kan je moeilijk vragen zich helemaal in te leven in alles wat Carnaval betekent, laat staan eraan mee te doen. Dat gaat absoluut niet samen met hun cultuur en religie, en daar hebben ze ook recht op.
        Het moet natuurlijk zo zijn dat zij zich niet vijandig opstellen tegenover onze cultuur en gewoonten.
        Allochtonen die zich aansluiten bij onze Carnavalgroepen, en die Carnaval gaan vieren, gaan al in die mate in onze cultuur op, dat ze eigenlijk Aalstenaars (geworden) zijn met een eventueel iets donkerder vel. En daar is al flink wat tijd en assimilatie over heen gegaan.
        We moeten gewoon leren op een verstandige manier met elkaar om te gaan. En dat kan, maar heel dikwijls loert angst om de hoek aan beide kanten, en dat is niet zo’n goede raadgever.
        Ik werk nu al geruime tijd met mensen van niet-Europese origine en ik constateer toch wel heel dikwijls dat vooroordelen vooral leven bij mensen die buitenlanders niet persoonlijk kennen. Ik weet niet of jij vooroordelen hebt en ook niet of je zelf buitenlandse kennissen of vrienden hebt?
        Verder vind ik je artikels heel goed geschreven en bijzonder intelligent en gestructureerd opgebouwd.
        Groeten aan je mama, Marijke

  2. Sara DB schreef:

    Ik ben een blank belgische vrouw. Ik woon in Aalst en ik vind carnaval (in Aalst dan toch) ontzettend marginaal. Ze zuipen zich kronkel, mensen vallen je lastig, er heerst veel agressie, telkens weer abulance die je hoort, het is vuil en stinkt en voelde me zeker en vast niet op mijn gemak. Dat allochtonen hier niet naartoe gaan, zal dat te maken hebben met 1 van de redenen waarom ik hier niet naartoe ga en niet wegens hun huidskleur of hun ‘niet genoeg ingeburgerd te zijn’.

Geef een reactie

