Laatste gedachten bij een eerste lief

Dag X,

Nog altijd word ik zo af en toe getroffen door een vlaag van melancholie. Aristoteles schreef dat dit teveel aan verbrande, zwarte gal in ons bloed een teken van ware grootsheid is: geen groot genie zonder sombere nostalgie. Maar ik denk dat ik me gewoon nog steeds rot voel over hoe het is afgelopen tussen ons, al die jaren geleden.

Toch is mijn gevoel bij die gedachten over jou niet schuld, maar schroom. Een soort van gêne. Want wat is er banaler dan puberaal liefdesverdriet? Ik schaam me omdat het allemaal zo weinig heeft voorgesteld, maar ik het wel zo geweldig belangrijk heb gevonden.

Denken aan jou is denken aan mijn jeugdige overmoed. De ultieme hybris van jonge mannen bestaat erin dat zij allemaal diep in hun binnenste geloven dat zij beter zullen doen dan hun vaders. Wij zouden nooit hervallen in de fouten van onze ouders. Wij zouden niet in dezelfde vallen trappen, wij zouden minder tijd nodig hebben en we zouden verder geraken.

En dan worden we verliefd. En doof – doof voor iedereen die ons ooit gezegd heeft dat kalverliefde bedriegt, dat het niet zo serieus is als we denken en dat we hoogstwaarschijnlijk ook nooit zullen trouwen met ons eerste lief. Trouwen – dat heb ik écht gedacht over ons. En dat is meer dan naïviteit, dat is pretentie.

De veelvuldige teleurstelling van de jeugdige liefde werd immers al talloze malen beschreven in prachtige literaire teksten, in parabels, in liederen, in poëzie; in de van spijt doordrongen waarschuwingen van onze ouders. Maar steeds dachten wij stilletjes in onszelf : wij niet. Iedereen, maar wij niet. Wij zijn anders, wij zijn die uitzondering. Dat is onze overmoed. “Wij niet”.

Maar ja. Wij wel. Wij ook.

De overdreven verwachtingen. De paniek bij elk spoor van vertwijfeling. De jaloezie. Het verstikken.

En ze hadden ons allemaal zo netjes gewaarschuwd. Dat is het erge. De belangrijkste kwalificatie van de zonde is de herhaling: hoe vaker een misstap wordt begaan, hoe moeilijker de schuld kan worden kwijtgescholden. Elke nieuwe generatie verliefde jonge dwazen is dus nog erger dan de vorige, want een fout wordt steeds minder vergeefbaar naarmate ze zich herhaalt. En deze ene fout herhaalt zich al eeuwen.

Een van de pijnlijkste gebreken van de mens is de beperking van het leerproces. Nooit overstijgt vergaarde wijsheid echt het individu, om overgeërfd te worden naar de volgende generatie. De meest belangrijke inzichten moeten telkens opnieuw worden verworven. Zo moet iedereen zelf maar ervaren dat liefde noch vriendschap waarlijk onbaatzuchtig zijn, dat zelfs verliefdheid een werkwoord is en dat je je zo makkelijk kan vergissen in elkaar. Men kan het je vertellen, men zal het je ook vertellen, en toch zal je het maar beseffen als het weer eens te laat is. De tragiek zit hem niet in het onvoorspelbare van het ons lot, maar in de uiteindelijke vaststelling van achteraf: dat het er allemaal al lang zat aan te komen. En dat we het hebben laten gebeuren.

We leren het nooit. In die zin is de mens een volstrekt hulpeloos wezen.

Maar temidden van al die hulpeloosheid zijn wij twee er heel even voor elkaar geweest. Het eindigde niet goed. Maar het is wat het is.

Als ik ooit mijn laatste lief ben tegengekomen, en wij hebben samen een zoon, dan komt er een dag dat ik die zoon over jou zal vertellen. Je zal dan moeten dienen als een liefdevolle waarschuwing, omdat ik – zoals alle vaders – mijn kind zal willen behoeden voor mijn eigen vergissingen. Hij zal knikken, maar hij zal me niet geloven. “Ik niet”, zal hij denken. En ik zal weten dat hij dat denkt, en ik zal er niets aan kunnen doen.

Het is wat het is.

Dag X.

M.

One thought on “Laatste gedachten bij een eerste lief

  1. Inge Ringoot schreef:

    Eentje waarin iedereen zich herkent! 🙂
    Later als jij een bekende politicus wordt (waar je zo ontzettend veel aanleg voor hebt!), dan plaats ik met alle plezier een sappig verhaaltje over uw eerste, laatste en allerlaatste lief in mijn roddelblad!:D

Geef een reactie

